Syirik dalam Alam Melayu : Antara Budaya dan Gejala


"adat bersendikan syarak, syarak bersendikan kitabullah, syarak mengata, adat memakai, iya kata syarak, iya kata adat"

Usaha untuk menaikkan taraf ketamadunan sesebuah bangsa lazimnya menampakkan kecenderungan untuk menampilkan fenomena-fenomena budaya yang positif semata. Namun demikian, sealiran dengan perihal tersebut, haruslah diakuri juga akan perihal-perihal kurang positif yang turut terdapat dalam sesebuah bangsa. Dalam konteks budaya Melayu, perihal-perihal yang kurang molek pada pandangan masyarakat, namun masih berleluasa, kadangkala disebut sebagai gejala. Jelasnya, tindakan membezakan antara budaya dan gejala sengaja dilakukan bagi menunjukkan pertentangan antara yang baik dan yang buruk.

Menyelaraskan subjek dengan konteks penulisan, Frank Sweetenham, seorang Residen di Tanah Melayu, telah merakamkan dalam bentuk penulisan akan rasa kejanggalannya melihat tindak-tanduk segelintir manusia Melayu. Biarpun jujur, nada yang tajam dan sinis digunakan bagi menyuarakan pemerhatiannya yang kritis, sekali gus menjadikan karyanya antara karya-karya awal yang mengajak bangsa Melayu untuk bermuhasabah diri.

Menyimpulkan keironian yang ditunjukkan bangsa Melayu, beliau turut meluahkan betapa setianya bangsa Melayu terhadap agama Islam. Bahkan, mempamerkan nilai kesetiaan yang tidak dapat dijual beli, Sweetenham menulis akan bagaimana orang Melayu lebih rela disalib daripada menukar agamanya. Berhadapan dengan kekecewaan, para mubaligh Kristian akhirnya mengalah dalam penyebaran agama Islam dalam kalangan orang Melayu.

Meski demikian, biarupun orang Melayu sejak dahulu lagi digambarkan sebagai orang yang suka mengaji, sembahyang, dan berpuasa, proses menyebatikan ilmu agama dengan diri orang Melayu jelasnya kurang ditekankan. Ironinya, biarpun kuat beragama, masyarakat Melayu dahulu turut terlibat dalam gejala-gejala moral seperti berjudi, melarikan isteri orang, membunuh, berdendam, mengamuk, melatah, dan gemar berhibur. Meletakkan catitan-catitan tersebut dalam perspektif hari ini, permasalahan-permasalahan tersebut jelasnya bukanlah perkara yang asing bagi masyarakat Melayu hari ini. Semacamnya, bersama dengan warisan-warisan Melayu yang memanfaatkan, terdapat juga warisan-warisan Melayu yang memudaratkan.

Dalam karya ‘Malay Sketches’ yang ditulis Sweetenham, beliau menggambarkan juga kehairanan beliau melihat keadaan yang berlegar sekitar peristiwa sultan yang terjatuh sakit. Mengamalkan upcara yang dinamakan ‘adat berhantu’, para pawang telah dipanggil untuk mengubati sultan setelah usaha para tabib dan doktor British telah bertemu jalan buntu. Para pawang itu kemudiannya akan menyeru bantuan jin untuk mengubati sultan. Secara ringkasnya, Sweetenham menyindir orang Melayu yang cenderung meminta bantuan dari jin dalam keadaan-keadaan gawat dan hanya melihat pengabdian mutlak kepada Tuhan sebagai jalan akhir.

Masalahnya, dari sudut pandang Sweetenham, ialah gejala-gejala syirik tersebut seolahnya mendapat pengiktirafan insititusi kepimpinan masyarakat Melayu pada zaman tersebut. Malahan, dalam Undang-Undang Sembilan Puluh Sembilan Perak, tulisan berkenaan kanun negeri Perak pada abad ke-18, pawang antara lainnya merupakan raja dalam rumah sakit dan sawah padi serta harus diberikan penghormatan yang selayaknya. Jelasnya, sedangkan amalan merujuk kepada jin berleluasa pada zaman Islam sudahpun bertapak dalam tamdun Melayu, amalan tersebut sebenarnya bukanlah sesuatu yang diajarkan agama Islam. Hal tersebut menariknya telah lama disedari segenap pengkaji dan ilmuan Barat pada waktu demikian.

Di sudut yang lain pula, unsur syirik dalam alam Melayu seterusnya turut dapat diperhatikan dalam segenap penulisan Mohd. Taib Osman, mantan Naib Canselor di Universiti Malaya. Menyelami dada ilmu penulisannya dalam pelbagai tulisan, profesor yang berasal dari Singapura itu mencatitkan bagaimana orang Melayu seolahnya taksub pada perkara-perkara ghaib. Menariknya berkenaan pola pemikiran orang-orang Melayu, mereka lebih gemarkan perkara-perkara yang berbaur mistik dan ghaib berbanding perkara-perkara yang nyata.

Hal tersebut antaranya turut boleh ditelusuri dalam ketaksuban sekalangan orang Melayu dalam pengagungan individu-individu tertentu serta kelaziman mengangkat pemakaman-pemakaman tertentu sebagai keramat. Sama ada secara sedar mahupun tidak, permasalahan-permasalahan yang dikongsikan kedua-dua ilmuan yang dikemukakan merupakan antara masalah yang membayangi pemartabatan budaya Melayu. Dalam hal ini, masalahnya turut boleh ditekankan apabila gejala-gejala sedemikian disalah tafsir sebagai adat dan budaya.


Berbalik kepada wacana, menyingkap permasalan-permasalahan tersebut dalam perspektif semasa, wajarlah seandainya masyarakat Melayu dapat bermuhasabah diri akan ‘adat-adat’ yang ingin dikekalkan. Nescaya, sebarang adat, andai tidak mendatang faedah mahupun manfaat, dapatlah digugurkan dan tidak diamalkan. Mentelah pula, adat Melayu sendiri mengajarkan akan pentingnya menyelaraskan akidah dan tauhid masyarakat Melayu dengan syarak. Sesuai itu, adat Melayu menulis akan seruan, ‘adat bersendikan syarak, syarak bersendikan kitabullah, syarak mengata, adat memakai, iya kata syarak, iya kata adat.’
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger