Budaya sesebuah masyarakat merupakan antara elemen bagi menggambarkan tahap kemajuan sesebuah ketamadunan. Seiring itu, lewat budaya yang ditonjolkan, identiti ketamadunan sesebuah masyarakat mula terbentuk. Sedangkan keperluan manusiawi menampakkan kesejajaran antara semua bangsa, tanpa mengira daerah, budaya setiap masyarakat akhirnya menunjukkan ciri-ciri yang menjadikannya unik dan berbeza.
Barangkali, atas kesedaran tersebut, kepentingan menonjolkan dan
mengetengahkan identiti dan keunikan masing-masing menjadi begitu penting. Mentelah
pula, keunikan itulah yang memberikan warga setiap masyarakat ciri-ciri khusus
yang unik. Meniti zaman-zaman yang kompleks dengan pelbagai gaya dan citra, kewujudan
sesebuah masyarakat harus ditekankan lewat penekanan identiti dirinya.
Demikian halnya, Nasoha Saabin, seorang ilmuan Melayu, menggariskan
bahawa identiti Melayu terbentuk atas empat paksi utama, yakni Islam, Raja-Raja
Melayu, bahasa Melayu, serta busana Melayu. Meneliti dalam konteks semasa,
adalah membimbangkan menurutnya apabila masyarakat Melayu sendiri tidak lagi
berbangga atas keempat-empat paksi yang disebut. Hasilnya, masyarakat Melayu
akan mula melihat bangsa Melayu sebagai dasar genetik bangsa yang tidak lagi
relevan. Akhirnya, imej Melayu itu sendiri menjadi sebuah imej yang lapuk dan
usang.
Sedangkan demikian, imej ‘moden’ yang kononnya lebih universal
langsung dipakaikan kepada diri sendiri. Ikutan itu, tatkala berhadapan dengan
krisis identiti dan ketidakteguhan terhadap identiti sendiri, identiti yang
dipandang sebagai lebih utuh dan kuat menjadi pedoman dan sandaran. Dalam hal
ini, berubah-ubah mengikut perkembangan zaman, budaya-budaya luar daripada
budaya Melayu induk serta alam Melayu sendiri menjadi kiblat. Menurut catitan
Nasoha Saabin, antaranya termasuklah budaya India, Arab, dan Inggeris.
Malahan, mengikut cerita yang didengarkan kepadanya sewaktu kecil
pada zaman penjajahan, sekalangan orang Melayu telah meninggalkan identiti
Melayu masing-masing untuk mendekati identiti Inggeris. Sepulangnya mereka
daripada pengajian di tanah Inggeris, mereka telah bernikah dengan
wanita-wanita berkulit putih di samping berbusana Inggeris. Mengeruhkan lagi
keadaan, pertuturan bahasa Melayu mereka turut terjejas sehingga menampakkan
ciri-ciri lenggok bahasa Eropah.
Berbalik pada wacana, sama ada secara sedar ataupun tidak, konsep
identiti universal sebenarnya merupakan sebuah idealisme yang dicipta
minda-minda yang bersikap kurang bangga atas identiti sendiri. Kalaupun ada,
perkara yang ingin ditonjolkan sebenarnya merupakan nilai-nilai universal dan
bukannya imej universal itu sendiri.
Merujuk secara khususnya pula kepada paksi identiti lewat busana, masyarakat
Melayu harus berusaha untuk menampilkan imej dan identiti Melayu pada saat-saat
yang mengizinkan. Apatah pula dalam majlis-majlis bercirikan kebudayaan seperti
majlis pernikahan dan sebagainya. Malahan, andai keadaan mengizinkan, busana
yang bercirikan identiti Melayu dapat ditonjolkan dalam majlis-majlis yang
menemukan pelbagai kaum dan budaya asing.
Andai ditelusuri sejarah, busana Melayu malahan pernah digayakan
dengan bangga oleh Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah semasa menghadiri
Istiadat Pertabalan King George V di London pada 1910. Membandingkan pula
dengan sejarah Islam, nilai kebanggaan yang sama pernah ditonjolkan Ibnu
Khaldun, antara pemikir Islam yang paling penting.
Menurut catitan-catitan sejarah, Ibnu Khaldun tetap teguh berjubah
Maghribi sewaktu menjadi hakim perundangan di Kaherah, Mesir. Menentang
kelaziman pada zaman dan daerah tersebut, beliau tetap teguh akan jati dirinya
sebagai seseorang yang berketurunankan Andalusia Maghribi. Mengikut prinsip
assabiyah yang diketengahkan Ibnu Khaldun, secara tidak langsung, identiti yang
dibawanya lewat busana pemakaiannya sekali gus meningkatkan semangat kesatuan
dan kebanggaan akan tradisi bangsanya.
Mengambil iktibar daripada tindak-tanduk kedua-dua tokoh yang
disebutkan, identiti budaya masyarakat asal mereka tidak pernah ditinggalkan.
Sekalipun terpaksa menongkah arus yang tidak menyebelahi diri mereka, kedua-dua
individu tersebut telah berdiri kukuh atas paksi identiti masing-masing. Menentang
konvensi zaman serta imej yang lebih ‘moden’, ciri-ciri unik budaya masing-masing
telah dikekalkan di samping tetap menghormati ketertiban dalam berbusana
sebagai seorang warga Islam.
Menyelaraskan perbincangan dalam konteks semasa, pengukuhan identiti
masyarakat Melayu pada pandangan dunia haruslah diusahakan secara sedar dan bermaya.
Jelasnya, lewat identiti Melayu yang ampuh sebagai kulit terhadap ketamadunan
masyarakat, secara bertahap, dapatlah terbentuk jua akan konsep jati diri dan maruah
bagi orang Melayu sendiri.
Post a Comment