"..segenap amalan tradisional langsung dianggap mereka sebagai khurafat. Femonena tersebut, biarpun kadangkala benar, tidak selalunya tepat."
Sistem
kepercayaan masyarakat Melayu merupakan sebuah perkara yang kompleks.Bahkan,
sukar untuk dibincangkan tentangnya tanpa pengetahuan asas tentang sejarah
kepercayaan masyarakat Melayu. Namun, teras pada usaha memahami rangka sistem
tersebut haruslah bermula dengan menilai sistem agama yang telah mempengaruhi
orang Melayu.
Secara ringkas, manusia Melayu telah melalui beberapa fasa kerohanian, yakni daripada zaman animisme sehinggalah zaman Islam pada hari ini. Meski demikian, Islam dipercayai paling banyak memberikan kesan terhadap kehidupan masyarakat Melayu. Lewat kedatangan agama baharu itu, masyarakat Melayu cuba untuk menjadi hamba yang taat pada agama itu. Dalam proses tersebut, imej Melayu tradisional dianggapnya sebagai berada dalam zaman jahilliyah.
Teori tersebut sebenarnya tercemar dengan beberapa kelemahan. Antaranya termasuklah hakikat bahawa biarpun Islam merupakan agama yang baharu bagi orang Melayu, terdapat pelbagai konsep dalam ilmu agama Islam yang sedia hadir sejak zaman awal lagi. Ini langsung berbeza dengan keadaan bagi masyarakat Arab kuno. Misalnya, konsep-konsep seperti syurga dan neraka, serta tuhan dan manusia sudahpun sedia hadir dalam rangka pemikiran orang Melayu. Dalam erti kata lain, Islam sekadar mengimbuhkan budaya Melayu serta mengindahkannya dalam proses tersebut.
Sayang sekali, hal tersebut tidak difahami segelintir anggota masyarakat Melayu. Dalam hal ini, segenap amalan tradisional langsung dianggap mereka sebagai khurafat. Femonena tersebut, biarpun kadangkala benar, tidak selalunya tepat.
Antara ilmu Melayu tradisional yang sering dianggap sebagai khurafat termasuklah amalan membakar kemenyan. Ironinya, sedangkan masyarakat segelintir masyarakat Melayu menanggapnya sebagai bertentangan dengan ajaran Islam, segelintir ahli budaya Melayu yang tegar pula menyifatkannya sebagai simbol semata. Tanpa mereka sedari, kedua-dua hujah tersebut sebenarnya silap.
Adat membakar wangian sebenarnya telahpun hadir dalam rangka budaya masyarakat Arab Islam sejak zaman dahulu lagi. Para ulama bahkan sepakat bahawa amalan tersebut tidak berunsur syirik. Demikian pula, pembakaran kemenyan dalam ruang budaya orang Melayu sebenarnya mempunyai nilai-nilai pragmatik dan bukannya spiritual semata.
Dalam konteks ilmu sains moden, fenomena membakar kemenyan sebenarnya merupakan ilmu aromaterapi bagi orang Melayu. Selain bertindak sebagai bahan pewangi, asap kemenyan turut berguna bagi merawat pelbagai khazanah yang dahulunya disimpan secara tradisional. Pendeknya, iklim daerah Melayu yang sering hujan pastinya menyukarkan proses menyimpan beberapa khazanah. Antaranya termasuklah khazanah-khazanah tekstil dan senjata. Jelasnya, cuaca daerah Melayu yang lazimnya lembap membuat barangan tekstil mudah rapuh sedangkan harta besi mudah karat.
Secara ringkas, manusia Melayu telah melalui beberapa fasa kerohanian, yakni daripada zaman animisme sehinggalah zaman Islam pada hari ini. Meski demikian, Islam dipercayai paling banyak memberikan kesan terhadap kehidupan masyarakat Melayu. Lewat kedatangan agama baharu itu, masyarakat Melayu cuba untuk menjadi hamba yang taat pada agama itu. Dalam proses tersebut, imej Melayu tradisional dianggapnya sebagai berada dalam zaman jahilliyah.
Teori tersebut sebenarnya tercemar dengan beberapa kelemahan. Antaranya termasuklah hakikat bahawa biarpun Islam merupakan agama yang baharu bagi orang Melayu, terdapat pelbagai konsep dalam ilmu agama Islam yang sedia hadir sejak zaman awal lagi. Ini langsung berbeza dengan keadaan bagi masyarakat Arab kuno. Misalnya, konsep-konsep seperti syurga dan neraka, serta tuhan dan manusia sudahpun sedia hadir dalam rangka pemikiran orang Melayu. Dalam erti kata lain, Islam sekadar mengimbuhkan budaya Melayu serta mengindahkannya dalam proses tersebut.
Sayang sekali, hal tersebut tidak difahami segelintir anggota masyarakat Melayu. Dalam hal ini, segenap amalan tradisional langsung dianggap mereka sebagai khurafat. Femonena tersebut, biarpun kadangkala benar, tidak selalunya tepat.
Antara ilmu Melayu tradisional yang sering dianggap sebagai khurafat termasuklah amalan membakar kemenyan. Ironinya, sedangkan masyarakat segelintir masyarakat Melayu menanggapnya sebagai bertentangan dengan ajaran Islam, segelintir ahli budaya Melayu yang tegar pula menyifatkannya sebagai simbol semata. Tanpa mereka sedari, kedua-dua hujah tersebut sebenarnya silap.
Adat membakar wangian sebenarnya telahpun hadir dalam rangka budaya masyarakat Arab Islam sejak zaman dahulu lagi. Para ulama bahkan sepakat bahawa amalan tersebut tidak berunsur syirik. Demikian pula, pembakaran kemenyan dalam ruang budaya orang Melayu sebenarnya mempunyai nilai-nilai pragmatik dan bukannya spiritual semata.
Dalam konteks ilmu sains moden, fenomena membakar kemenyan sebenarnya merupakan ilmu aromaterapi bagi orang Melayu. Selain bertindak sebagai bahan pewangi, asap kemenyan turut berguna bagi merawat pelbagai khazanah yang dahulunya disimpan secara tradisional. Pendeknya, iklim daerah Melayu yang sering hujan pastinya menyukarkan proses menyimpan beberapa khazanah. Antaranya termasuklah khazanah-khazanah tekstil dan senjata. Jelasnya, cuaca daerah Melayu yang lazimnya lembap membuat barangan tekstil mudah rapuh sedangkan harta besi mudah karat.
Lantaran itu, secara tradisionalnya, asap kemenyan
digunakan dalam proses merawat barangan-barangan tersebut. Secara saintifiknya,
apabila asap daripada kemenyan sengaja dikenakan dengan barangan tersebut, asap
tersebut akan membentuk lapisan khusus atas permukaan bahan. Hasilnya, barangan
tersebut akan terawat dan dapat bertahan lama di samping berbau harum dan
membunuh kuman dan cendawan.
Perihal yang sama
malah berlaku apabila tubuh seseorang dikenakan dengan asap kemenyan. Kajian
saintifik oleh ahli-ahli aromaterapi dunia mendedahkan bahawa kemenyan dapat
mengekalkan awet muda seseorang di samping merawat luka-luka kecil. Bagi
memudahkan penggunaannya, kemenyan Melayu ataupun benzoin kian dijadikan dalam bentuk minyak. Hasil daripada pelbagai
kajian pula, minyak kemenyan digunakan bagi mengubati batuk dan selsema.
Walau
bagaimanapun, dalam konteks perubatan, masalahnya mula hadir apabila
mantera-mantera tertentu mula dimasukkan dalam budaya penggunaan kemenyan.
Sedangkan penggunaan kemenyan semata sebenarnya kian terbukti secara saintifk,
akal Melayu yang cenderung terhadap alam kerohanian gemar memasukkan
unsur-unsur berbaur mistik. Apatah lagi, amalan tersebut sudah bertapak sekian
lama dalam adat Melayu yang secara puratanya dianggap jahil. Berkenaan ini,
haruslah difahamkan bahawa terdapat kecenderungan dalam mana-mana adat dunia
sekalipun untuk menyatukan tradisi ilmu mereka dengan amalan-amalan tertentu.
Hal yang sama malah turut hadir dalam konsep orang Melayu.
Dinihari, perkembangan
ilmu saintifik berkenaan kemenyan pastinya memeranjatkan ramai daripada ahli
masyarakat Melayu. Sedangkan kemenyan Melayu sememangnya berasal dari rantau
ini, kajian berkenaan bahan tersebut malah lebih giat dilakukan oleh masyarakat
asing. Lebih aneh lagi, ilmu yang didatangkan oleh masyarakat luar seolah-olah
dianggap sebagai eksotik dan saintifik sedangkan ilmu-ilmu tempatan dianggap
sebagai syirik dan khurafat.
Dalam konteks
semasa, masalah kurang percaya diri terhadap kepandaian sendiri mendedahkan
betapa perlunya masyarakat Melayu untuk menilai semula akal kebijaksanaan
tempatan. Jelas sekali, haruslah disedari bahawa manusia Melayu bukan sahaja
merujuk pada bangsa semata dan malah turut merupakan sebuah tamadun dunia yang
tinggi nilai dan maruah.
Post a Comment