Masjid Al-Aqsa (Ruang Bawah


Sekilas Sejarah

- Ruang bawah Masjid Al-Aqsa menampilkan tiang-tiang teras batu yang dipercayai telah dibangunkan pekerja-pekerja jinn pada zaman Nabi Sulaiman a.s. Hal ini antaranya dapat dijelaskan dalam Surah Saba' (34:12-13) :

"Dan sebagian dari jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannya. Dan barang siapa yang menyimpang di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala. Mereka (para jin itu) bekerja untuk Sulaiman sesuai dengan apa yang dikehendakinya di antaranya (membuat) gedung-gedung yang tinggi, patung-patung, piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah wahai keluarga Dawud untuk bersyukur (kepada Allah). Dan sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang bersyukur."

- Ruang bawah Masjid Al-Aqsa turut mengemukakan sebuah bilik yang menempatkan geriji di lantai. Geriji tersebut menempatkan minyak yang digunakan untuk memanaskan masjid. Menurut sebuah riwayat: 

Maymunah binte Sa'd r.a bertanya kepada Rasullulah s.a.w. "Ya Rasullulah (s.a.w)! Beritahulah kami tentang Baitul Maqdis". Baginda menjawab, "Datanglah ke sana untuk mengerjakan solat". Maymunah r.a kemudiannya bertanya, "Andai tidak mampu kami melawatinya, apakah yang dapat dibuat?" Baginda s.a.w bersabda, "Andai tidak dapat kamu ke sana untuk mengerjakan solat, lantas hantarlah minyak untuk menyalakan pelita-pelitanya, sesiapa yang memberikan minyak bagi pelita-pelitanya, adalah seperti beliau telah bersembahyang di dalamnya. (Hadith Riwayat Imam Ahmad, Ibn Majah, Sunan Abu Dawud dan At-Tabarani)
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger