Tana'im



- Tana'im merupakan miqat yang terdekat dengan Masjidil Haram, yakni sekitar 5km dari Al-Haram.

- Masjid Tana'im terkenal dengan nama Masjid Siti Aisyah r.a. Hal tersebut bersempenakan peristiwa Saidatina Siti Aisyah r.a yang mengalami haid sehinggakan tidak dapat menyempurnakan umrah bersama-sama rombongannya.

- Peristiwa tersebut berlaku sekitar tahun 10 Hijrah, iaitu pada Haji Wada' yang dilakukan Rasullulah s.a.w. Diriwayatkan bahawa ketika dalam haid, Saidatina Aisyah r.a dapat melakukan kesemua rangkaian umrahnya kecuali ibadah tawaf ifadah (tawaf ziarah). Sejurus setelah suci, Aisyah r.a meminta restu untuk melakukan tawaf. Aisyah r.a berkata : “Anda semua telah mengerjakan umrah dan haji, sedangkan aku hanya mengerjakan hajinya saja.”

- Lalu Rasulullah memerintahkan Abdurrahman bin Abi Bakar (saudara laki-laki Siti Aisyah) untuk mengantarkannya ke Tana'im untuk melakukan ibadah umrah, yakni setelah mengerjakan haji pada bulan Dzul Hijjah.”

- Tempat ini juga menyaksikan kisah menarik pada zaman perjuangan Nabi s.a.w. Diriwayatkan, terdapat dua orang sahabat Nabi yang terkenal dengan kegigihan dan keberaniannya. Mereka adalah Zaid bin ad-Datsinnah dan Hubaib bin Adiy r.a. Kedua sahabat ini bersama kawan-kawanya mendapat perintah Nabi untuk menyamar dan mengintai. Namun kehadiran mereka telah diketahui musuh sehingga semua, kecuali mereka berdua, ditangkap dan dibunuh menjadi syahid.

- Kedua-dua sahabat Nabi ini dibiarkan hidup, namun dipaksa kembali menganuti agama asal mereka. Mereka walau bagaimanapun enggan membelakangi agama Islam dan telah dibunuh. Zaid bin ad-Datsinnah dibawa keluar dari Tanah Haram dan dibunuh di Tana'im oleh Umayyah bin Khalaf. Kegigihan Zaid dalam mempertahankan akidah Islamiyah serta kecintaanya terhadap Rasulullah s.a.w. disebutkan Abu Sufyan r.a. “Dari semua orang, aku belum pernah melihat orang yang mencintai seseorang seperti cintanya sahabat-sahabat Muhammad terhadap Muhammad.”
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger