Madinah Al-Munawarrah


Sekilas Sejarah

- Madinah turut dikenali sebagai 'Madinatun Nabi' ataupun Madinatul Munawwarah. Demikian halnya walau bagaimanapun, kota tersebut dikenali pada zaman Rasullulah s.a.w sebagai Kota Yathrib serta berada sekitar 450 km dari Makkah.

- Sewaktu Rasullulah s.a.w berhadapan dengan tentangan yang kuat di Mekah, kaum Muslimin telah diberikan perlindungan oleh masyarakat Yathrib. Peristiwa tersebut kian dikenali sebagai 'hijrah' serta berlaku pada tahun 622 AD.


- Kota tersebut hanya mula dikenali sebagai Madinah atau Madinatul Nabi selepas ketibaan Rasullulah s.a.w. Ekoran peristiwa tersebut, Madinah telah menjadi pusat perkembangan ketamadunan Islam di negara yang kian dikenali sebagai Arab Saudi.



Kelebihan Kota Madinah

1. Madinah terhindar dari penyakit tha’un 

Tha’un merupakan wabak penyakit yang mampu memusnahkan sesebuah kota. Walaupun demikian, Rasullulah s.a.w pernah menjamin bahawa Kota Madinah bebas dari penyakit tersebut. Selain hal tersebut, andai dikaitkan dengan virus Mers CoV yang telah menghantui segenap jemaah sekitar tahun 2012, penyakit tersebut tidak sampai ke kota Madinah biarpun telah menjejas kota Riyadh.

2. Dajjal tidak akan Masuk ke Madinah

“Di penghujung Madinah ada para malaikat, Ta’un dan Dajjal tidak akan masuk.” (HR. Abu Hurairah)

Dajjal dapat muncul untuk membuat kerosakan di muka bumi kecuali dua tempat utama, yakni Mekah dan Madinah. Dijelaskan juga dalam sebuah hadis bahwa setiap jalan-jalan di Madinah mempunyai malaikat sebagai penjaga. Malaikat Allah ini menjaga Madinah dari Dajjal.

Hadis riwayat Abu Hurairah r.a, Bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Di setiap jalan-jalan Madinah itu terdapat malaikat (yang menjaga) agar tidak dimasuki wabak penyakit dan Dajjal. Al Masih (Dajjal) datang dari arah timur, tujuannya Madinah sampai dia berhenti dibelakang bukit Uhud. Kemudian malaikat memutar mukanya (tujuannya) ke arah Syam dan di situ dia binasa (mati)”

3. Madinah Adalah Tempat Yang Penuh Barakah dan Kebaikan

Diriwayatkan dari Zaid bin Tsabit r.a, dari Nabi s.a.w, beliau bersabda tentang kota Madinah:

"Ia Thaibah, iaitu Madinah. Ia menghilangkan segala keburukan sebagaimana api yang menghilangkan kotoran pada perak." (HR. Muslim)

Nabi Muhammad SAW pernah mendoakan agar Allah SWT membersihkan Madinah serta menjauhkan kota ini dari segala macam bentuk penyakit.

Dari 'Aisyah r.a berkata, "Kami tiba di Madinah ketika kota tersebut dilanda wabak penyakit sehingga Abu Bakar dan Bilal mengeluh. Ketika Rasulullah s.a.w menyaksikan keluhan para sahabatnya, beliau berdoa:

" Ya Allah, jadikanlah kami cinta kepada Madinah sebagaimana Engkau membuat kami mencintai Makkah, bahkan lebih besar lagi, bersihkanlah lingkungannya, berkatilah untuk kami dalam setiap sha` serta mudnya (sukatan) dan alihkanlah wabak penyakit (Madinah) ke daerah Juhfah." (HR. Muslim)

"Sesungguhnya Ibrahim telah mengharamkan Makkah dan mendoakan penduduknya dan sesungguhnya aku mengharamkan Madinah sebagaimana Ibrahim telah mengharamkan Makkah. Dan sesungguhnya aku juga berdoa agar setiap sha` dan mudnya diberkahi dua kali lipat daripada apa yang didoakan Ibrahim untuk penduduk Makkah." (HR. al-Bukhari dan Muslim)

4 Jaminan Syafaat Bagi Orang yang Menanggung Kesusahan di Madinah dan Meninggal di Dalamnya

Ternyata begitu banyak keutamaan yang didapatkan ketika seseorang meninggal di Madinah. Ini menjadi sebuah kehormatan bagi manusia yang berziarah kemudian meninggal di dalamnya.  Rasulullah SAW bersabda:

“Siapa yang mampu hidup sisa-sisa terakhir usianya di Madinah, maka hendaklah dia meninggal di sana, kerana aku memberi syafaat pada orang yang meninggal di sana.”( HR. Tirmizi dan Ahmad)

"Tidaklah seseorang yang tetap tinggal (di Madinah), bersabar dengan cubaan dan kesukarannya lalu meninggal di sana, melainkan aku akan memberi syafaat dan menjadi saksinya pada hari kiamat, jika ia seorang muslim.”(HR. Muslim)

Dari Ibnu Umar Radhiyallahu 'Anhuma, ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,

"Siapa bersabar dengan  kesukaran di Madinah, maka aku akan memberi syafaat atau menjadi saksi untuknya pada hari Kiamat." (HR. Muslim)

Tempat-Tempat Mustajab di Masjid Nabawi

  1. Berhadapan Maqam Nabi 
  2. Mihrab nabi dalam Raudhah 
  3. Tiang Saiyidatina Aishah ra. 
  4. Tepi Mimbar - dalam Raudhah 
  5. Tiang Taubat 
  6. Tiang Saiyidina Ali r.a 
  7. Seluruh Raudhah 
  8. Mahbatul Wahyu - Tempat turun wahyuantara maqam dengan tembok yang ada pintu Jibril 
  9. Mihrab Tahajjud belakang maqam 
  10. Seluruh kawasan lama Masjid Nabawi zaman Nabi saw





Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger