Mash'arul Haram (Muzdalifah)



Sekilas Sejarah

- Muzdalifah merupakan dataran terbuka antara Mina dan Arafah serta berdiri antara lembah Muhassar serta pergunungan Ma'zamayn.

- Merupakan antara empat tempat-tempat yang terpenting sewaktu melakukan ibadah Haji.

- Muzdalifah berasal daripada tiga perkataan utama, yakni 'zul', 'la' dan 'fah' yang bererti 'untuk mendekati sesuatu'.

- Menurut Ibn Qudamah r.a, "Al-Muzdalifah mempunyai tiga buah nama, yakni Muzdalifah, Jam' dan Masharul Haram. " Sedangkan seseparuh ulama mentafsirkannya sebagai gunung di Muzdalifah yang bernama Quzah, Ata r.a. mentafsirkan Masharul Haram untuk merujuk kepada seluruh kawasan Muzdalifah. 

- Gunung tersebut walau bagaimanapun kian telah dihancurkan sebelum dibina masjid di atas tapak tersebut.

- Menurut Saidina Aisya r.a, dilaporkan oleh masyarakat jahiliyah Quraisy serta mereka yang bersepakat dalam perihal keagamaan dengan mereka telah bermalam di Muzdalifah dan menamakan diri mereka sebagai Hums sedangkan golongan Arab yang lainnya telah bermalam di 'Arafah. Dengan kedatangan Islam walau bagaimanapun, Allah s.w.t mengarahkan Rasullulah s.a.w untuk datang ke 'Arafah untuk bermalam di sana sebelum kemudiannya bertolak dari sana (ke Muzdalifah). Hal demikian telah disebutkan dalam firman-Nya, "Kemudian bertolaklah kalian dari tempat bertolaknya ramai orang (Arafah) dan mohonlah keampunan kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang." (Al-Baqarah : 199) - Hadith Sahih Muslim

- Pada malam kesembilan bulan Zulhijah, yakni selepas terbenamnya matahari tanpa mengerjakan solat Maghrib, jemaah akan meninggalkan Muzdalifah sambil membaca Talbiyah secara tenang dan berwibawa (Sahih Muslim). Sejurusnya selepas sampai Muzdalifah, kerjakan solat Maghrib dan Isya' secara jamak dengan satu Azan dan dua Iqamat serta mengerjakan tiga rakaat maghrib dan dua rakaat Isya'. Bermalamlah di Muzdalifan dan kerjakan solat Subuh pada 10 Zulhijah secepat mungkin.

- Seandainya terdapat kesukaran bagi perjalanan ke Masharul Haram, jemaah dapat membuat doa di mana sahaja dia berada kerana Rasullulah s.a.w sendiri berdiri sedemikian dan keseluruhan daerah Muzdalifah merupakan tempat berdiri. Jemaah walau bagaimanapun harus memandang ke arab kiblat dan mengangkat tangannya sewaktu berzikir mahupun berdoa.







Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger