Jamrah



Sekilas Sejarah

- Ibadah melontar Jamrah merupakan antara kewajiban ibadah Haji dan dikenali dalam bahasa Arab sebagai 'Ramiyat Jamrat' atau رمي الجمرات‎‎. 
- Ibadah tersebut mengingatkan peristiwa Haji yang dilakukan Nabi Ibrahim a.s yang diiringi Malaikat Jibril a.s.
- Menurut Kitab Akhbar Makkah oleh Al-Azraqi :
"Apabila dia [Nabi Ibrahim] meninggalkan Mina dan dibawa ke (laluan yang sempit di celah-celah bukit yang dipanggil) al-Aqabah, syaitan memunculkan dirinya di tempat longgokan batu besar di situ. Jibril berkata kepadanya beliau: "Rejamlah dia!" maka demikianlah Ibrahim melemparkan tujuh batu kepadanya sehingga ia hilang. Kemudian dia menampakkan diri kepada beliau di longgokan batu sederhana. Jibril berkata kepada beliau: "Rejamlah dia!" maka beliau melemparkan tujuh batu kepadanya sehingga ia hilang. Kemudian ia menampakkan diri kepada beliau di longgokan batu kecil. Jibrail berkata kepada beliau: "Rejamlah dia!" maka beliau melemparkan tujuh batu seperti batu kecil untuk dibaling menggunakan anduh. Maka, syaitan pun pergi daripada beliau."
- Jemaah Haji harus melemparkan batu-batu kerikil ke arah tiga tiang utama yakni Jamratul 'Ula atau Sughra, Jamratul Wusta, dan Jamratul Aqabah atau Kubra.
- Tiang-tiang tersebut pada awalnya merupakan tiga tiang yang besar. Namun, pada 2004, pihak kerajaan Saudi telah menggantikan tiang tersebut dengan tembok-tembok besar yang berukuran 26 meter memandangkan jemaah Haji kadangkala tidak sengaja mencederakan jemaah-jemaah lain tatkala melontar jamrah. Sebuah jembatan besar dinamakan Jisrul Jamrah telah dibina bagi membolehkan jemaah untuk melontar dari aras yang lebih tinggi.
- Ibadah ini merupakan ibadah yang paling membahayakan dan telah menyaksikan beberapa kejadian yang tidak diingini. Antaranya termasuklah rempuhan Haji pada tahun 2006 yang telah meragut hampir 346 nyawa di samping mencederakan sekitar 298 orang. 
- Insiden terakhir adalah pada 24 September 2015 yang telah meragut sekitar 2411 nyawa.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger