Jabal Rahmah (Arafah)


Sekilas Sejarah

- Jabal Rahmah terletak di tepi padang Arafah, yakni tempat para jemaah Haji melakukah ibadah wukuf pada tanggal 9 Dzulhijjah.

- Merupakan tempat bertemunya Nabi Adam a.s dan Hawa. Tugu putih di atas bukit merupakan tanda peringatan bagi titik pertemuan mereka.

- 'Rahmah' secara harfiahnya bererti 'kasih sayang' serta dinamakan bersempena kisah yang masyhur dalam kalangan umat Islam, yakni pertemuan antara Nabi Adam a.s dan Hawa yang telah berpisah tatkala dicampakkan ke bumi.

- Paras ketinggiannya sebanyak 70 meter dan harus didaki lewat batu-batuan yang tidak tersusun.

- Tempat Rasullulah s.a.w menerima wahyu terakhirnya sebagai tanda lengkapnya agama Islam, yakni "الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الأِسْلاَمَ دِيناً" (Surah Al-Maaidah, ayat 3)

(Alyawma ya-isa allathena kafaroo min deenikum fala takhshaw-hum waikhshawnil yawma akmaltu lakum deenakum waatmamtu 'aalaykum ni'matee waradeetu lakumu alislama deenan)

“Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridai Islam itu jadi agama bagimu”

Kelebihan 

- Tidak terdapat sebarang tuntutan khusus untuk menaiki Jabal Rahmah sebagaimana amalan Rasullulah s.a.w yang sendiri tidak berwukuf di atas puncak Jabal Rahmah. 

- Tidak diriwayatkan sebarang kelebihan khusus dalam beribadah di Jabal Rahmah.

Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger