Makkah Al-Mukarammah



Sekilas Sejarah


- Arab pada zaman jahiliah sebenarnya telahpun sedia mengenali sistem tauhid, yakni tradisi yang telah diajarkan kepada mereka oleh Nabi Ibrahim a.s. Hal tersebut walau bagaimanapun mula terhakis apabila segolongan besar daripada mereka menggunakan Ka'bah untuk menyimpan berhala-berhala selain bertingkah tidak bermoral dengan perjudian, pergadungan, perdagangan wanita dan hamba abdi dan meminum arak.

- Selepas berhijrah ke Madinah selama enam tahun, masyarakat Muslim telah membuktikan bahawa semangat mereka sebagai satu ummah tidak dapat dipecahkan lewat peperangan mahupun kekuatan tentera. Rasullulah s.a.w dan suku-suku di Mekah telah memulakan usaha untuk mendamaikan keadaan.

- Rasullulah s.a.w telah menghimpunkan sebuah rombongan untuk melawat Makkah. Namun demikian, mereka telah dihentikan sekitar Hudaibiyah. Selepas beberapa siri perundingan, kedua-dua pihak telah membuat perjanjian Hudaibiyah yang secara puratanya memberatkan masyarakat Makkah pada waktu tersebut. Antara inti pati perjanjian tersebut ialah :

1. Masyarakat Muslim bebas untuk memasuki Mekah sementara masyarakat Mekah bebas menggunakan laluan-laluan di tanah golongan Muslim untuk ke Syams.

2. Golongan Muslim harus menunggu masa setahun sebelum memasuki Makkah untuk sebarang urusan lagi.

3. Perjanjian itu bebas diikuti mana-mana suku asalkan mereka menempatkan diri mereka pada mana-mana pihak perjanjian.

4. Sesiapa yang telah berhijrah dan melarikan diri ke Madinah harus dipulangkan ke Makkah (tidak sebaliknya)

- Perjanjian tersebut walau bagaimanapun telah dilanggar pihak Makkah apabila mereka telah melakukan serangan terhadap golongan Muslim sekitar dua tahun selepas perjanjian dibuat. Rasullulah s.a.w kemudiannya telah mengumpulkan satu rombongan besar Muslim untuk memasuki kota Makkah. Perihal tersebut telah memeranjatkan masyarakat Makkah yang tidak menjangkakan hal tersebut. Baginda kemudiannya mengisytiharkan kemaafan terhadap mereka yang bersalah. Hal tersebut telah memeranjatkan masyarakat Mekah. Hasilnya, kebanyakan daripada mereka telah memasuki Islam. Rasullulah s.a.w telah pulang ke Madinah tidak lama kemudian.

Kelebihan Kota Makkah


1. Tempat dibangunnya Baitullah (Ka’bah), dan dibolehkan solat sunnah pada waktu-waktu terlarang (HR. Abu Dawud).

2. Tempat kelahiran manusia sempurna (utusan Allah) Nabi Muhammad SAW.
Kehadiran beliau di muka bumi merubah dunia dari kegelapan menjadi bercahaya dengan sinarnya. Merupakan kewajiban bagi umatnya menziarahi beliau baik yang dekat maupun yang jauh jika mampu.

3. Tempat yang suci daripada orang-orang bukan Muslim, kerana tidak diperbolehkan
bagi non-Muslim masuk ke dalamnya berdasarkan teks yang sangat jelas. Bagi kaum muslimin yang memasukinya harus benar-benar khusyu’, tawadhu’ serta meninggalkan bentuk pakaian dan jabatan serta perhiasan dunia.

5. Tempat yang aman bagi siapa saja yang memasukinya, dan diharamkankan saling membunuh di dalamnya (perang) atau memasukinya dengan membawa senjata.

6. Tempat yang mendapatkan dispensasi bagi orang-orang yang bertaubat, dan mendapatkan pengampunan, serta dilipatgandakan bagi yang beramal sholih.

7. Satu-satunya tempat yang disyariatkan thawaf (keliling Ka’bah). Thawaf juga termasuk penghapus dosa dan kesalahan dan dicatat sebagai amal kebaikan, bahkan pahalanya diibaratkan memerdekakan seorang kanak-kanak (Riwayat Al Hakim , Al Mustadrok Ala Al Shohihain).

8. Allah tidak memerintahkan untuk berkunjung ke mana pun kecuali tiga masjid, iaitu Masjidil Haram, Masjid an-Nabawi, serta Masjidil al-Aqsha (HR. Al Bukhari).

9. Satu-satunya kiblat umat Islam dari seluruh penjuru dunia dan tidak ada tempat yang diperintahkan untuk melambai (ke arahnya) kecuali Hajar Aswad. Dengan kecupan bisa melunturkan dosa-dosa yang melekat dalam jasad dan hati manusia. (HR. At Tirmidzi)

10. Makkah juga tempat beribadah yang digandakan semua bentuk ibadah menjadi seratus ribu kali dari yang dilakukan di luar kota Makkah (HR. Al Bukhari).

11. Tidak diperbolehkan membelakangi Ka’bah ketika buang hajat sebagai tanda keagungan Baitullah al-Haram.

12. Malaikat selalu menjaga setiap saat, agar tidak disinggahi Dajjal dan pengikutnya.

13. Terdapat Zam-zam. Mata air ini mengalir sepanjang musim, baik musim hujan, panas, atau dingin. Keberadaannya melengkapi keistimewaan lain kota Makkah selain keberadaan Rasulullah, Ka’bah dan al-Qur’an. Terdapat Baitullah yang begitu indah dan agung yang dikelilingi malikat, jin dan manusia siang dan malam sepanjang zaman. Tempat diturunkanya wahyu yang dibawa langsung oleh Jibril AS, serta terdapat mata air yang sangat jernih kaya dengan mineral yang memanacar disudut ka’bah. Begitulah Makkah, ia akan selalu suci dan disucikan Allah walupun manusia jauh dari perintah-Nya.

14. Makkah menjadi tempat turunnya wahyu (al-Qur’an). Allah juga memilih Makkah sebagai tempat istimewa dalam penanaman akidah serta perjuangan Nabi selama tiga belas tahun dalam mendidik para sahabatnya sehingga menjadi generasi pertama Islam di bawah bimbingan Rasulullah SAW.

Tempat-Tempat Mustajab di Makkah Al-Mukarammah



    1. Multazam
    2. Hijr Ismail
    3. Belakang Makam Ibrahim
    4. Bawah Pancuran Emas
    5. Atas Bukit Safa
    6. Atas Bukit Marwah
    7. Sepanjang tawaf
8. Sepanjang saie
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger