Selawat Nuril Anwar



اللهم صل على نور الانوار وَسِرِّ الاَسرَارِ وَتِر يَاقِ الاَغيَارِ وَمِفتَاحِ بَابِ اليَسَارِ سَيِّدِنَا مُحَمَّد المُختَارِ وَالِهِ الاَطهَار وَاصحَا بِهِ الاَخيَارِ عَدَدَ نِعَمِ اللهِ وَاِفضَالِهِ

Allahumma shalli 'alaa nuuril anwaari wasirril asraari, watiryaaqil aghyaari wamiftaahi baabil yasaari, sayyidinaa wamaulaana Muhammadinil muhtaari wa aalihil ath haari wa ash haabihil ahyaari 'adada ni'amillaahi wa ifdhaalih.
Artinya :

“Ya Allah, limpahkanlah rahmat kepada cahaya dari segala cahaya, rahasia dari segenap rahasia, penawar duka dan kebingungan, pembuka pintu kemudahan, yakni junjungan kami, Nabi Muhammad s.a.w. yang terpilih, keluarganya yang suci, dan para sahabatnya yang mulia, sebanyak hitungan nikmat Allah dan kurnia-Nya”

Keutamaan dan Khasiat Selawat Nuril Anwar :

Shalawat ini dikarang oleh Wali Quthub Sayyid Ahmadal-Badawi r.a. Menurutnya, keutamaan dan kegunaan selawat ini adalah:
  • Pengamal selawat ini akan terhindar dari segala marabahaya dan dimurahkan rezeki jika dibaca selepas setiap solat fardhu.
  • Diwasiatkan juga, jika seseorang menginginkan jabatan atau kedudukan tinggi, maka hendaklah dia membaca selawat ini sebanyak 21x sewaktu dalam perjalanan ke kerja.
  • Bila seseorang membaca selawat ini 7x sebelum tidur, insya'Allah, terhindarlah dia dari sihir yang dilakukan orang yang jahat.
Demikian halnya, menurut pengalaman para ulama’, Selawat Nuurul Anwar atau Nuuril Anwar ini memiliki banyak faedah dan khasiat-khasiat yang lain. Antaranya termasuklah :
  • Jika dibaca ketika hati dalam keadaan tidak tenteram, akan diperkenankan kelapangan hati serta kegembiraan baginya oleh Allah s.w.t.
  • Jika sedang mengalami amarah yang memuncak, insya-Allah diredakan apa kemarahan buat seketika. Demikian halnya juga tatkala berhadapan dengan orang yang sedang marah. 
  •  Khususnya bagi golongan penuntut ilmu, selawat ini boleh juga diamalkan untuk menjernihkan fikiran serta memudahkan menerima pelajaran yang diajarkan.
  • Amalan ini turut berguna bagi memurahkan rezeki serta membantu dalam usaha perdagangan. 
  • Jika selalu diamalkan, kesannya termasuklah hati yang lembut buat seseorang yang pemarah dan hati yang penyayang untuk seseorang yang lazim berdendam.

Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger