Masjid Quba


Sekilas Sejarah

- Masjid Quba merupakan masjid tertua di dunia yang telah dibina oleh Rasullulah s.a.w.

- Diriwayatkan oleh Ibn al-Qayyim r.a dlm kitab Zaad al-Ma'aad, Rasullulah s.a.w telah disambut mesra tatkala tiba di Madinah. Menurutnya, "Kaum muslimin melaungkan takbir, bergembira atas ketibaan Baginda dan telah keluar untuk bertemu dengannya. Rasullulah s.a.w bagaimanapun meneruskan perjalanannya dan hanya berhenti di Quba', antara masyarakat Bani 'Amr ibn 'Awf dan menetap bersama mereka selama 14 hari. Baginda kemudiannya membangunkan masjid Quba', yakni masjid pertama yang dibangunkannya selepas menjadi Rasullulah."

- Bersangkutan itu, sementara Masjidil Haram merupakan masjid pertama yang dibina untuk seluruh umat manusia oleh Nabi Ibrahim a.s, masjid Quba' dibina secara khususnya oleh masyarakat Muslimin bersama Rasullulah s.a.w.

- Rasullulah s.a.w telah menghabis masanya selama 14 hari di masjid tersebut untuk mengerjakan solat Qasr' sambil menunggu Ali r.a untuk tiba ke Madinah.

- Masjid tersebut telah melalui beberapa perubahan utama sehinggakan bentuk asal masjid tersebut tidak lagi kelihatan. Antaranya, masjid tersebut telah diperbaiki oleh Saidina Uthman ibn Affan serta Umar ibn Abdul Aziz. Masjid tersebut terakhir sekali diperbaiki pada tahun 1406H (1985). 

Kelebihan Masjid Quba

Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa Ibn 'Umar r.a melaporkan, "Rasullulah (s.a.w) sering ke Masjid Quba' pada setiap hari sabtu, sama ada dengan berjalan atau menunggang."

Imam Muslim walau bagaimanapun menambah, "Rasullulah (s.a.w) sering ke Masjid Quba' pada setiap hari sabtu, sama ada dengan berjalan atau menunggang dan mengerjakan solat dua rakaat."

Sementara itu, dalam Sahih Al-Tirmidhi, dilaporkan daripada Usayd ibn Zuhayr Al-Ansari, yakni salah seorang daripada sahabat Rasullulah (s.a.w) bahawa Rasullulah (s.a.w) bersabda, "Solat di Masjid Quba' sama seperti Umrah".

Hadith yang seiras turut telah dilaporkan dalam Sahih An-Nasaa'i. Menurut Imam An-Nasaa'i, "dilaporkan oleh Sahl ibn Hunayf bahawa Rasullulah (s.a.w) bersabda : Siapa yang keluar menuju ke masjid ini, masjid Quba' dan solat di dalamnya akan mendapat ganjaran pahala seperti umrah."

Sementara itu, menurut hadith yang diriwayatkan Ahmad ibn' Hanbal, An-Nasa'i, ibn Majah dan Hakim Al-Nishaburi, "Sesiapa yang mengambil wudhu di rumahnya lalu keluar solat di Masjid Quba akan mendapat ganjaran pahala seperti Umrah."



Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger