Featured Post Today
print this page
Latest Post

Makkah Al-Mukarammah



Sekilas Sejarah


- Arab pada zaman jahiliah sebenarnya telahpun sedia mengenali sistem tauhid, yakni tradisi yang telah diajarkan kepada mereka oleh Nabi Ibrahim a.s. Hal tersebut walau bagaimanapun mula terhakis apabila segolongan besar daripada mereka menggunakan Ka'bah untuk menyimpan berhala-berhala selain bertingkah tidak bermoral dengan perjudian, pergadungan, perdagangan wanita dan hamba abdi dan meminum arak.

- Selepas berhijrah ke Madinah selama enam tahun, masyarakat Muslim telah membuktikan bahawa semangat mereka sebagai satu ummah tidak dapat dipecahkan lewat peperangan mahupun kekuatan tentera. Rasullulah s.a.w dan suku-suku di Mekah telah memulakan usaha untuk mendamaikan keadaan.

- Rasullulah s.a.w telah menghimpunkan sebuah rombongan untuk melawat Makkah. Namun demikian, mereka telah dihentikan sekitar Hudaibiyah. Selepas beberapa siri perundingan, kedua-dua pihak telah membuat perjanjian Hudaibiyah yang secara puratanya memberatkan masyarakat Makkah pada waktu tersebut. Antara inti pati perjanjian tersebut ialah :

1. Masyarakat Muslim bebas untuk memasuki Mekah sementara masyarakat Mekah bebas menggunakan laluan-laluan di tanah golongan Muslim untuk ke Syams.

2. Golongan Muslim harus menunggu masa setahun sebelum memasuki Makkah untuk sebarang urusan lagi.

3. Perjanjian itu bebas diikuti mana-mana suku asalkan mereka menempatkan diri mereka pada mana-mana pihak perjanjian.

4. Sesiapa yang telah berhijrah dan melarikan diri ke Madinah harus dipulangkan ke Makkah (tidak sebaliknya)

- Perjanjian tersebut walau bagaimanapun telah dilanggar pihak Makkah apabila mereka telah melakukan serangan terhadap golongan Muslim sekitar dua tahun selepas perjanjian dibuat. Rasullulah s.a.w kemudiannya telah mengumpulkan satu rombongan besar Muslim untuk memasuki kota Makkah. Perihal tersebut telah memeranjatkan masyarakat Makkah yang tidak menjangkakan hal tersebut. Baginda kemudiannya mengisytiharkan kemaafan terhadap mereka yang bersalah. Hal tersebut telah memeranjatkan masyarakat Mekah. Hasilnya, kebanyakan daripada mereka telah memasuki Islam. Rasullulah s.a.w telah pulang ke Madinah tidak lama kemudian.

Kelebihan Kota Makkah


1. Tempat dibangunnya Baitullah (Ka’bah), dan dibolehkan solat sunnah pada waktu-waktu terlarang (HR. Abu Dawud).

2. Tempat kelahiran manusia sempurna (utusan Allah) Nabi Muhammad SAW.
Kehadiran beliau di muka bumi merubah dunia dari kegelapan menjadi bercahaya dengan sinarnya. Merupakan kewajiban bagi umatnya menziarahi beliau baik yang dekat maupun yang jauh jika mampu.

3. Tempat yang suci daripada orang-orang bukan Muslim, kerana tidak diperbolehkan
bagi non-Muslim masuk ke dalamnya berdasarkan teks yang sangat jelas. Bagi kaum muslimin yang memasukinya harus benar-benar khusyu’, tawadhu’ serta meninggalkan bentuk pakaian dan jabatan serta perhiasan dunia.

5. Tempat yang aman bagi siapa saja yang memasukinya, dan diharamkankan saling membunuh di dalamnya (perang) atau memasukinya dengan membawa senjata.

6. Tempat yang mendapatkan dispensasi bagi orang-orang yang bertaubat, dan mendapatkan pengampunan, serta dilipatgandakan bagi yang beramal sholih.

7. Satu-satunya tempat yang disyariatkan thawaf (keliling Ka’bah). Thawaf juga termasuk penghapus dosa dan kesalahan dan dicatat sebagai amal kebaikan, bahkan pahalanya diibaratkan memerdekakan seorang kanak-kanak (Riwayat Al Hakim , Al Mustadrok Ala Al Shohihain).

8. Allah tidak memerintahkan untuk berkunjung ke mana pun kecuali tiga masjid, iaitu Masjidil Haram, Masjid an-Nabawi, serta Masjidil al-Aqsha (HR. Al Bukhari).

9. Satu-satunya kiblat umat Islam dari seluruh penjuru dunia dan tidak ada tempat yang diperintahkan untuk melambai (ke arahnya) kecuali Hajar Aswad. Dengan kecupan bisa melunturkan dosa-dosa yang melekat dalam jasad dan hati manusia. (HR. At Tirmidzi)

10. Makkah juga tempat beribadah yang digandakan semua bentuk ibadah menjadi seratus ribu kali dari yang dilakukan di luar kota Makkah (HR. Al Bukhari).

11. Tidak diperbolehkan membelakangi Ka’bah ketika buang hajat sebagai tanda keagungan Baitullah al-Haram.

12. Malaikat selalu menjaga setiap saat, agar tidak disinggahi Dajjal dan pengikutnya.

13. Terdapat Zam-zam. Mata air ini mengalir sepanjang musim, baik musim hujan, panas, atau dingin. Keberadaannya melengkapi keistimewaan lain kota Makkah selain keberadaan Rasulullah, Ka’bah dan al-Qur’an. Terdapat Baitullah yang begitu indah dan agung yang dikelilingi malikat, jin dan manusia siang dan malam sepanjang zaman. Tempat diturunkanya wahyu yang dibawa langsung oleh Jibril AS, serta terdapat mata air yang sangat jernih kaya dengan mineral yang memanacar disudut ka’bah. Begitulah Makkah, ia akan selalu suci dan disucikan Allah walupun manusia jauh dari perintah-Nya.

14. Makkah menjadi tempat turunnya wahyu (al-Qur’an). Allah juga memilih Makkah sebagai tempat istimewa dalam penanaman akidah serta perjuangan Nabi selama tiga belas tahun dalam mendidik para sahabatnya sehingga menjadi generasi pertama Islam di bawah bimbingan Rasulullah SAW.

Tempat-Tempat Mustajab di Makkah Al-Mukarammah



    1. Multazam
    2. Hijr Ismail
    3. Belakang Makam Ibrahim
    4. Bawah Pancuran Emas
    5. Atas Bukit Safa
    6. Atas Bukit Marwah
    7. Sepanjang tawaf
8. Sepanjang saie
0 comments

Madinah Al-Munawarrah


Sekilas Sejarah

- Madinah turut dikenali sebagai 'Madinatun Nabi' ataupun Madinatul Munawwarah. Demikian halnya walau bagaimanapun, kota tersebut dikenali pada zaman Rasullulah s.a.w sebagai Kota Yathrib serta berada sekitar 450 km dari Makkah.

- Sewaktu Rasullulah s.a.w berhadapan dengan tentangan yang kuat di Mekah, kaum Muslimin telah diberikan perlindungan oleh masyarakat Yathrib. Peristiwa tersebut kian dikenali sebagai 'hijrah' serta berlaku pada tahun 622 AD.


- Kota tersebut hanya mula dikenali sebagai Madinah atau Madinatul Nabi selepas ketibaan Rasullulah s.a.w. Ekoran peristiwa tersebut, Madinah telah menjadi pusat perkembangan ketamadunan Islam di negara yang kian dikenali sebagai Arab Saudi.



Kelebihan Kota Madinah

1. Madinah terhindar dari penyakit tha’un 

Tha’un merupakan wabak penyakit yang mampu memusnahkan sesebuah kota. Walaupun demikian, Rasullulah s.a.w pernah menjamin bahawa Kota Madinah bebas dari penyakit tersebut. Selain hal tersebut, andai dikaitkan dengan virus Mers CoV yang telah menghantui segenap jemaah sekitar tahun 2012, penyakit tersebut tidak sampai ke kota Madinah biarpun telah menjejas kota Riyadh.

2. Dajjal tidak akan Masuk ke Madinah

“Di penghujung Madinah ada para malaikat, Ta’un dan Dajjal tidak akan masuk.” (HR. Abu Hurairah)

Dajjal dapat muncul untuk membuat kerosakan di muka bumi kecuali dua tempat utama, yakni Mekah dan Madinah. Dijelaskan juga dalam sebuah hadis bahwa setiap jalan-jalan di Madinah mempunyai malaikat sebagai penjaga. Malaikat Allah ini menjaga Madinah dari Dajjal.

Hadis riwayat Abu Hurairah r.a, Bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Di setiap jalan-jalan Madinah itu terdapat malaikat (yang menjaga) agar tidak dimasuki wabak penyakit dan Dajjal. Al Masih (Dajjal) datang dari arah timur, tujuannya Madinah sampai dia berhenti dibelakang bukit Uhud. Kemudian malaikat memutar mukanya (tujuannya) ke arah Syam dan di situ dia binasa (mati)”

3. Madinah Adalah Tempat Yang Penuh Barakah dan Kebaikan

Diriwayatkan dari Zaid bin Tsabit r.a, dari Nabi s.a.w, beliau bersabda tentang kota Madinah:

"Ia Thaibah, iaitu Madinah. Ia menghilangkan segala keburukan sebagaimana api yang menghilangkan kotoran pada perak." (HR. Muslim)

Nabi Muhammad SAW pernah mendoakan agar Allah SWT membersihkan Madinah serta menjauhkan kota ini dari segala macam bentuk penyakit.

Dari 'Aisyah r.a berkata, "Kami tiba di Madinah ketika kota tersebut dilanda wabak penyakit sehingga Abu Bakar dan Bilal mengeluh. Ketika Rasulullah s.a.w menyaksikan keluhan para sahabatnya, beliau berdoa:

" Ya Allah, jadikanlah kami cinta kepada Madinah sebagaimana Engkau membuat kami mencintai Makkah, bahkan lebih besar lagi, bersihkanlah lingkungannya, berkatilah untuk kami dalam setiap sha` serta mudnya (sukatan) dan alihkanlah wabak penyakit (Madinah) ke daerah Juhfah." (HR. Muslim)

"Sesungguhnya Ibrahim telah mengharamkan Makkah dan mendoakan penduduknya dan sesungguhnya aku mengharamkan Madinah sebagaimana Ibrahim telah mengharamkan Makkah. Dan sesungguhnya aku juga berdoa agar setiap sha` dan mudnya diberkahi dua kali lipat daripada apa yang didoakan Ibrahim untuk penduduk Makkah." (HR. al-Bukhari dan Muslim)

4 Jaminan Syafaat Bagi Orang yang Menanggung Kesusahan di Madinah dan Meninggal di Dalamnya

Ternyata begitu banyak keutamaan yang didapatkan ketika seseorang meninggal di Madinah. Ini menjadi sebuah kehormatan bagi manusia yang berziarah kemudian meninggal di dalamnya.  Rasulullah SAW bersabda:

“Siapa yang mampu hidup sisa-sisa terakhir usianya di Madinah, maka hendaklah dia meninggal di sana, kerana aku memberi syafaat pada orang yang meninggal di sana.”( HR. Tirmizi dan Ahmad)

"Tidaklah seseorang yang tetap tinggal (di Madinah), bersabar dengan cubaan dan kesukarannya lalu meninggal di sana, melainkan aku akan memberi syafaat dan menjadi saksinya pada hari kiamat, jika ia seorang muslim.”(HR. Muslim)

Dari Ibnu Umar Radhiyallahu 'Anhuma, ia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,

"Siapa bersabar dengan  kesukaran di Madinah, maka aku akan memberi syafaat atau menjadi saksi untuknya pada hari Kiamat." (HR. Muslim)

Tempat-Tempat Mustajab di Masjid Nabawi

  1. Berhadapan Maqam Nabi 
  2. Mihrab nabi dalam Raudhah 
  3. Tiang Saiyidatina Aishah ra. 
  4. Tepi Mimbar - dalam Raudhah 
  5. Tiang Taubat 
  6. Tiang Saiyidina Ali r.a 
  7. Seluruh Raudhah 
  8. Mahbatul Wahyu - Tempat turun wahyuantara maqam dengan tembok yang ada pintu Jibril 
  9. Mihrab Tahajjud belakang maqam 
  10. Seluruh kawasan lama Masjid Nabawi zaman Nabi saw





0 comments

Ya Rabbi Bil Musthofa



Chorus (3x)


يَا رَبِّ بِالْمُصْطَفی بَالِّغْ مَقَاصِدَنَا
وَاغْفِرْلَنَا مَامَضی يَا وَاسِعَ الْکَرَمِ
Ya rabbi bil musthofa baligh maqasidana
waghfirlana ma madho ya wasi'al karami
O (Our) Lord! Fulfill (all of) our (good) objects and forgive us what has passed (in committing sins) for the sake of (Your Beloved Prophet) Mustafa (the chosen one A), O the Most bountiful (and the most generous).


يَـا أَكْرَمَ الْخَلْقِ مَا لِي مَنْ أَلُوْذُ بِه
سِـوَاكَ عِنْـدَ حُلُوْلِ الْحَادِثِ الْعَمَمِ
Ya akramal kholqima li man aluzubihi
siwaka 'inda hululil hadi-tsil 'amami
The most generous of mankind, I do not have anyone to take shelter in except you at occurrence (at the time) of widespread calamity (last day, general resurrection).

Chorus

وَلَنْ يَّضِيْقَ رَسُـوْلَ اللهِ جَاهُكَ بِيْ
إِذَا الْكَرِيْمُ تَجَلَّى بِــاسْمِ مُنْتَقِـمِ
wa layya dhiqa rasullulahi jahuka bi
idzal karimu tajalla bismi muntaqimi
And (O) Messenger of Allah (Almighty)! Because of me, your (highly) exalted status will not reduce. When the most bountiful (Allah Almighty) will show plainly (Himself) by the name of the punisher.

Chorus

فَإِنَّ مِنْ جُوْدِكَ الدُّنْيَا وَضَرَّتَهَا
وَمِنْ عُلُوْمِكَ عِلْمُ اللَّوْحِ وَالْقَلَمِ
fainna min judikad dunya wa dhorrataha
wa min 'ulumika 'ilmul lauhi wal qolami
For verily, amongst your bounties is this world and the Hereafter; and the knowledge of Preserved Tablit (Lauh) and the Pen is the part of your knowledge.

Chorus

يَا نَفْـسُ لا تَقْنَطِي مِنْ زَلَّةٍ عَظُمَتْ
إِِنَّ الْكَبَـائِرَ فِي الْغُفْرَانِ كَـاللَّمَـمِ
ya nafsu la taqna-thi min zullatin 'azumat
innal kaba-ira fil ghufrani kallamami
My soul! Do not lose heart due to your capital sins. Verily, major sins in (the ocean of) pardon are minor.

Chorus

لَعَـلَّ رَحْمَةَ رَبِّيْ حِيْنَ يَقْسِــمُهَا
تَأْتِيْ عَلى حَسَبِ الْعِصْياَنِ فِي الْقِسَمِ
la'alla rohmata rabbi hina yaqsimuha
ta'ti 'ala hasabil 'is-yani filqisami
(I) hope, the mercy of my Lord, when distributed, would be distributed in proportion (according) to the sins.

يَا رَبِّ وَاجْعَلْ رَجَائِيْ غَيْرَ مُنْعَكِسٍ
لَدَيْـكَ وَاجْعَلْ حِسَابِيْ غَيْرَ مُنْخَرِمِ
ya rabbi waj'al raja'i ghairi mun'akisin
ladaika waj'al hisabi ghairi munkhorimi
O my Lord! Make my hopes fulfilled by You and make not my accounting (calculation of deeds) destructive.

وَالْطُفْ بِعَبْدِكَ فِي الدَّارَيْنِ إِِنَّ لَـهُ
صَبْراً مَّتٰى تَـدْعُهُ الأَهْـوَالُ يَنْهَزِمِ
wal-thuf bi'abdika fil daraini inna lahu
sabran mata tad'uhul ahwalu yanhazimi
And (O my Lord)! Be kind to Your Servant in both the worlds; for verily, he has such patience (that) when (it is) called upon by hardship (it) runs away.

وَائْذَنْ لِّسُحْبِ صَلاةٍ مِّنْكَ دَائِمَةٍ
عَـلَى النَّبِيِّ بِمُنْهَــلٍّ وَّمُنْسَـجِمِ
wa'dzan lisuhbi salatim minka da'imati
'alan nabi bimun halaw wa munsajimi
(O my Lord)! So order clouds of salutations (and blessings which) perpetually (send salutation) from You upon the Prophet (A to fall their rains of salutations upon him A) abundantly and gently.

وَالآلِ وَالصَّحْبِ ثُمَّ التَّابِعِيْنَ فَهُـمْ
أَهْلُ التُّقٰى وَالنُّقٰى وَالْحِلْمِ وَالْكَـرَمِ
wa ali was sohbi tsumma tabi'in fahum
ahlut tuqa wannuqa wal hilmi wal karami
And upon his (A) family (عليهم السلام) and his Companions (y), then upon those who follow them, (undoubtedly, they all are) the people of piety, knowledge, mercy and generosity.

ثُمَّ الرِّضَـا عَنْ أَبِيْ بَكْرٍ وَّعَنْ عُمَرَ
وَعَنْ عَلِيٍّ وَّعَنْ عُثْمَـانَ ذِي الْكَرَمِ
Tsummar ridho 'an Abi Bakriw wa 'an 'umara
wa 'an 'ali wa 'an 'utsmana dzil karami
(O my Lord)! Then be pleased with Abu Bakr, `Umar, `Ali and `Uthman (y) who are the people of nobility.

مَا رَنَّحَتْ عَذَبَاتِ الْبَانِ رِيْحُ صَبَـا
وَأَطْرَبَ الْعِيْسَ حَادِي الْعِيْسِ بِالنَّغَمِ
ma rannahat 'azabatil bani rihu shoba
wa at-rabal 'isa hadil 'isi bin naghami
(O my Lord)! As long as the easterly breezing makes the branches of cypress rustle (means as long as this world is abide shower Your blessings on the Holy Prophet saw) and (as long as) the camel rider make (his) camels march with (his) enchanting (and charming) songs.

فَاغْفِرْ لِنَاشِدِها وَاغْفِرْ لِقَارِئِهَا
سَاَلْتُكَ الْخَيْرَ يَا ذَا الْجُوْدِ وَالْكَرَمِ
faghfirli nashidiha waghfirli qari'iha
saltukal khaira ya dzal judi wal karami
(O my Lord)! Forgive its writer and its reader (for the sake of your beloved Prophet A; and) I ask all goodness of You. O (my Lord!) You are the Most Generous and the Most Bountiful.

يَا رَبِّ بِالْمُصْطَفی بَالِّغْ مَقَاصِدَنَا
وَاغْفِرْلَنَا مَامَضی يَا وَاسِعَ الْکَرَمِ
Ya rabbi bil musthofa baligh maqasidana
waghfirlana ma madho ya wasi'al karami
O (Our) Lord! Fulfill (all of) our (good) objects and forgive us what has passed (in committing sins) for the sake of (Your Beloved Prophet) Mustafa (the chosen one A), O the Most bountiful (and the most generous).

0 comments
 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger