Featured Post Today
print this page
Latest Post

Jabal Nur


Sekilas Sejarah
- Jabal Nur merupakan gunung di daerah Hijjaz, Mekah. Gunung tersebut merupakan antara tarikan pelancongan di Mekah.
- Jabal Nur mengandungi Gua Hira, yakni tempat pertama Rasullulah s.a.w telah menerima wahyu daripada Allah s.w.t lewat Malaikat Jibril a.s. 
- Masa yang diambil untuk mendaki ke gua tersebut adalah sekitar 2 jam.
- Rasullulah s.a.w dikatakan telah menerima banyak mimpi-mimpi yang indah dan menenangkan selama enam bulan sebelum menerima wahyu pertama. Antaranya termasuklah mimpi bahawa batu-batu di Mekah telah memberikan salam kepadanya. 
- Rasullulah s.a.w gemar ke gua tersebut untuk bersendiri untuk bertahannuts atau uzlah. Tahannuts bererti mengasingkan diri untuk mensucikan diri kepada Ilahi. Baginda turut melakukan hal tersebut untuk bermuhasabah diri dan menjauhi amalan-amalan Jahiliyah seperti meminum arak, berjudi dan sebagainya. 
- Sejurus selepas itu, seandainya Baginda terpaksa pulang untuk mencari makan dan minuman, Baginda akan bertawaf di Kaaba sebanyak tujuh pusingan sebelum pulang.



0 comments

Mash'arul Haram (Muzdalifah)



Sekilas Sejarah

- Muzdalifah merupakan dataran terbuka antara Mina dan Arafah serta berdiri antara lembah Muhassar serta pergunungan Ma'zamayn.

- Merupakan antara empat tempat-tempat yang terpenting sewaktu melakukan ibadah Haji.

- Muzdalifah berasal daripada tiga perkataan utama, yakni 'zul', 'la' dan 'fah' yang bererti 'untuk mendekati sesuatu'.

- Menurut Ibn Qudamah r.a, "Al-Muzdalifah mempunyai tiga buah nama, yakni Muzdalifah, Jam' dan Masharul Haram. " Sedangkan seseparuh ulama mentafsirkannya sebagai gunung di Muzdalifah yang bernama Quzah, Ata r.a. mentafsirkan Masharul Haram untuk merujuk kepada seluruh kawasan Muzdalifah. 

- Gunung tersebut walau bagaimanapun kian telah dihancurkan sebelum dibina masjid di atas tapak tersebut.

- Menurut Saidina Aisya r.a, dilaporkan oleh masyarakat jahiliyah Quraisy serta mereka yang bersepakat dalam perihal keagamaan dengan mereka telah bermalam di Muzdalifah dan menamakan diri mereka sebagai Hums sedangkan golongan Arab yang lainnya telah bermalam di 'Arafah. Dengan kedatangan Islam walau bagaimanapun, Allah s.w.t mengarahkan Rasullulah s.a.w untuk datang ke 'Arafah untuk bermalam di sana sebelum kemudiannya bertolak dari sana (ke Muzdalifah). Hal demikian telah disebutkan dalam firman-Nya, "Kemudian bertolaklah kalian dari tempat bertolaknya ramai orang (Arafah) dan mohonlah keampunan kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang." (Al-Baqarah : 199) - Hadith Sahih Muslim

- Pada malam kesembilan bulan Zulhijah, yakni selepas terbenamnya matahari tanpa mengerjakan solat Maghrib, jemaah akan meninggalkan Muzdalifah sambil membaca Talbiyah secara tenang dan berwibawa (Sahih Muslim). Sejurusnya selepas sampai Muzdalifah, kerjakan solat Maghrib dan Isya' secara jamak dengan satu Azan dan dua Iqamat serta mengerjakan tiga rakaat maghrib dan dua rakaat Isya'. Bermalamlah di Muzdalifan dan kerjakan solat Subuh pada 10 Zulhijah secepat mungkin.

- Seandainya terdapat kesukaran bagi perjalanan ke Masharul Haram, jemaah dapat membuat doa di mana sahaja dia berada kerana Rasullulah s.a.w sendiri berdiri sedemikian dan keseluruhan daerah Muzdalifah merupakan tempat berdiri. Jemaah walau bagaimanapun harus memandang ke arab kiblat dan mengangkat tangannya sewaktu berzikir mahupun berdoa.







0 comments

Tawaf dalam Keadaan Haid



حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، قَالَ سَمِعْتُ عَبْد الرَّحْمَنِ بْنَ الْقَاسِمِ، قَالَ سَمِعْتُ الْقَاسِمَ، يَقُولُ سَمِعْتُ عَائِشَةَ، تَقُولُ خَرَجْنَا لاَ نَرَى إِلاَّ الْحَجَّ، فَلَمَّا كُنَّا بِسَرِفَ حِضْتُ، فَدَخَلَ عَلَىَّ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَنَا أَبْكِي قَالَ ‏"‏ مَا لَكِ أَنُفِسْتِ ‏"‏‏.‏ قُلْتُ نَعَمْ‏.‏ قَالَ ‏"‏ إِنَّ هَذَا أَمْرٌ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَى بَنَاتِ آدَمَ، فَاقْضِي مَا يَقْضِي الْحَاجُّ، غَيْرَ أَنْ لاَ تَطُوفِي بِالْبَيْتِ ‏"‏‏.‏ قَالَتْ وَضَحَّى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ نِسَائِهِ بِالْبَقَرِ‏.‏

''Aisha berkata, "kami melangkah pergi dengan satu-satunya niat untuk melakukan Hajj namun didatangi Haid setelah sampai di Sarif (sebuah tempat enam batu dari Mekah). Rasullulah s.a.w mendatangiku semasa aku menangis. Baginda bertanya, 'Apakah yang terjadi? Adakah anda didatangi haid?'. Aku membalasnya, 'ya'. Baginda pun bersabda 'ini merupakan sesuatu yang telah Allah fitrahkan kepada para wanita berketurunan Adam. Lakukanlah segala apa yang dilakukan para jemaah lain kecuali bertawaf mengelilingi kaabah." Aisha menambah, "Rasullulah s.a.w mengorbankan beberapa ekor lembu bagi para isterinya. (Hadis 293, Vol. 1)

Pengenalan

Haid merupakan antara masalah lumrah yang dihadapi golongan wanita tatkala mengerjakan ibadah umrah mahupun haji. Demikian halnya, jemaah-jemaah wanita, khususnya bagi yang menyedari bahawa waktu haid mereka bakal menjelang ataupun sudah tiba kadangkala terperangkap dalam dilema sama ada mereka perlu menjatuhkan niat umrah tatkala berada di miqat. Demikian halnya, perkara tersebut sebenarnya telahpun dibahaskan oleh segenap ulama' dalam mencari jalan penyelesaiannya.

Meski begitu, para jemaah harus menyedari bahawa seseorang tidak diperbolehkan untuk menangguh daripada memasuki ihram. Dari sudut fiqh, seorang wanita boleh memasuki ihram meskipun berada dalam keadaan nifas ataupun haid. Dalam erti kata lain, jemaah wanita tidak boleh menagguhkan dirinya daripada memasuki ihram sehingga tibanya di Mekah. Namun demikian, beliau tidak boleh menyempurnakan ibadah umrah sehingga dirinya suci. Kesemua ibadah-ibadah lain kecuali bertawaf bagaimanapun diperbolehkan.

Pemahaman tersebut antaranya berdasarkan Hadith berikut :

Dari Ibnu ‘Abbas, Rasullulah s.a.w bersabda:

الطَّوَافُ بِالْبَيْتِ صَلَاةٌ فَأَقِلُّوا مِنْ الْكَلَامِ

“Tawaf di kaabah seperti solat, namun di dalamnya diperbolehkan sedikit perbualan.” (HR. An Nasai no. 2922)

Kaedah-kaedah Mengatasi Permasalahan
Berhubung wacana, terdapat khilaf akan kaedah-kaedah mengatasi permasalahan yang dibincangkan.

Pertama, sesetengah ulama berpendapat bahawa tawaf tidak dibenarkan sewaktu dalam keadaan haid sepertimana yang berlaku dalam ibadah solat dan puasa. Hujah utama mereka ialah ketiga-tiga ibadah tersebut mengandungi larangan-larangan yang serupa.

Kedua, kendatipun pendapat di atas bernas, terdapat juga ulama-ulama lain yang berpendapat sebaliknya berkenaan hal tersebut. Mazhab Hanafi dan Hambali misalnya berpendapat bahawa wanita dalam keadaan haid masih boleh melakukan tawaf.

Biarpun begitu, ibadah tersebut perlu disusuli dengan membayar dam. Alim ulama kedua-dua mazhab tersebut berpendapat bahawa hubungan antara kesucian ritual dan tawaf tidak serupa dengan kesucian ritual yang diperlukan dalam solat. Mereka menghujahkan bahawa taharah (menyucikan diri) bukanlah sebuah syarat yang diperlukan seperti sebelumnya melakukan solat. Sebaliknya, kesucian daripada hadas besar dan kecil dianggap sebagai sebuah kewajiban, lantaran itu membenarkan pembayaran dam terhadap pelanggaran yang telah dilakukan. Sheikul Islam Ibn Taymiyyah malah memberikan fatwa :

"Wanita dalam keadaan haid harus melakukan segala ibadah Haji mengikut kemampuannya. Apa yang tidak dapat beliau kawal dapat dimaafkan. Atas dasar itu, dia boleh melakukan tawaf (sekalipun berada dalam keadaan haid). Wanita itu haruslah mandi sebagaimana beliau dalam keadaan ihram - keadaan begini malah lebih memerlukan penyucian tersebut - dan beliau harus mengikat dirinya dengan ketat sebagaimana yang berlaku terhadap darah istihadah - keadaan begini malah lebih memerlukan penyucian tersebut"

Dalam hal ini, ulama-ulama Mazhab Hanafi berpendapat bahawa tawaf masih boleh dilakukan, yakni dengan menyucikan dirinya sebelum menutupi kemaluannya dengan rapat agar titisan darah tidak akan terkeluar. Tawaf kemudiannya dapat dilanjutkan dengan saie. Namun, akan dikenakan pembayaran dam. Pendapat tersebut dapat disandarkan dalam kitab al-Mabsuth tulisan Imam Muhammad ibn Ahmad ibn Abi Sahl as-Sarakhsi.

Mazhab Hambali walau bagaimanapun berpendapat bahawa pembayaran dam tidak perlu dilakukan sekiranya jemaah terpaksa atau takut ditinggalkan rombongan. Hal ini dapat disandarkan dalam Kitab al-Mughni fi Fikihi al-Hajj wal Umrah.

Ketiga, sesetengah ulama lain merasakan syarat bagi kesucian dalam tawaf setara dengan syarat menutup aurat dalam solat. Dalam erti kata lain, syarat-syarat tersebut wajib apabila terdapat keupayaan untuk menyempurnakannya, namun dapat digugurkan kewajibannya dalam keadaan darurat. Dalam keadaan ini, Imam Ibn Al-Qayyim mengutarakan :

"Sewaktu hayat kehidupan Rasullulah s.a.w serta Khulafah Rashidin, terdapat rombongan Haji yang tergendala di Mekah dek kaum wanita yang menghadapi haid. Mereka lantaran itu terpaksa menunggu sehingga wanita-wanita tersebut kembali suci dan dapat mengerjakan tawaf. Rasullulah s.a.w kemudiannya bertanya tentang Safiyyah r.a, "Adakah beliau akan mengendalakan kita?. Mereka menjawab, "Beliau telahpun menyempurnakan Tawaf Ifadah (sebelum datangnya haid)".

"Safiyyah r.a pada waktu tersebut berupaya membersihkan dirinya dan menyempurnakan tawaf. Demikian halnya walau bagaimanapun, tidak berkemungkinan bagi rombongan-rombongan hari ini untuk menunggu para jemaah wanita yang berhadapan dengan haid."

Ibn Al-Qayyim berpendapat bahawa para wanita yang berada dalam keadaan haid masih boleh melakukan Tawaf. Menurut pendapatnya, ini tidak membelakangi prinsip-prinsip Syariah memandangkan keperluan menjaga kesucian diri dapat digugurkan memandangkan tidak lagi berkeupayaan untuk menjaganya. Beliau menegaskan bahawa hukum syariah tidak menuntut seseorang untuk menjaga sesuatu di luar keupayaannya dan tidak pula diletakkan sebarang larangan atas desakan tersebut.

Penutup

Gagasan-gagasan pendapat di atas dikeutarakan para ulama terdahulu setelah meneliti permasalahan-permasalahan yang sering berlaku terhadap para jemaah wanita yang ingin menjalani Haji dan Umrah. Demikian halnya, pendapat-pendapat tersebut telah dikeutarakan dengan menggunakan sistem maqasid yang jelas di samping bersandarkan maklumat-maklumat yang tersedia, sama ada bersumberkan Quran, Hadith mahupun pendapat para alim ulama yang lain. Pendapat-pendapat tersebut, khususnya dalam bidang fiqh, tidak boleh dibuat secara sewenang-wenangnya. Wallahualam bi shawab.
0 comments

Tana'im



- Tana'im merupakan miqat yang terdekat dengan Masjidil Haram, yakni sekitar 5km dari Al-Haram.

- Masjid Tana'im terkenal dengan nama Masjid Siti Aisyah r.a. Hal tersebut bersempenakan peristiwa Saidatina Siti Aisyah r.a yang mengalami haid sehinggakan tidak dapat menyempurnakan umrah bersama-sama rombongannya.

- Peristiwa tersebut berlaku sekitar tahun 10 Hijrah, iaitu pada Haji Wada' yang dilakukan Rasullulah s.a.w. Diriwayatkan bahawa ketika dalam haid, Saidatina Aisyah r.a dapat melakukan kesemua rangkaian umrahnya kecuali ibadah tawaf ifadah (tawaf ziarah). Sejurus setelah suci, Aisyah r.a meminta restu untuk melakukan tawaf. Aisyah r.a berkata : “Anda semua telah mengerjakan umrah dan haji, sedangkan aku hanya mengerjakan hajinya saja.”

- Lalu Rasulullah memerintahkan Abdurrahman bin Abi Bakar (saudara laki-laki Siti Aisyah) untuk mengantarkannya ke Tana'im untuk melakukan ibadah umrah, yakni setelah mengerjakan haji pada bulan Dzul Hijjah.”

- Tempat ini juga menyaksikan kisah menarik pada zaman perjuangan Nabi s.a.w. Diriwayatkan, terdapat dua orang sahabat Nabi yang terkenal dengan kegigihan dan keberaniannya. Mereka adalah Zaid bin ad-Datsinnah dan Hubaib bin Adiy r.a. Kedua sahabat ini bersama kawan-kawanya mendapat perintah Nabi untuk menyamar dan mengintai. Namun kehadiran mereka telah diketahui musuh sehingga semua, kecuali mereka berdua, ditangkap dan dibunuh menjadi syahid.

- Kedua-dua sahabat Nabi ini dibiarkan hidup, namun dipaksa kembali menganuti agama asal mereka. Mereka walau bagaimanapun enggan membelakangi agama Islam dan telah dibunuh. Zaid bin ad-Datsinnah dibawa keluar dari Tanah Haram dan dibunuh di Tana'im oleh Umayyah bin Khalaf. Kegigihan Zaid dalam mempertahankan akidah Islamiyah serta kecintaanya terhadap Rasulullah s.a.w. disebutkan Abu Sufyan r.a. “Dari semua orang, aku belum pernah melihat orang yang mencintai seseorang seperti cintanya sahabat-sahabat Muhammad terhadap Muhammad.”
0 comments

Ja'ranah



Sekilas Sejarah

- Miqat Ja'ranah adalah nama sebuah perkampungan Wadi Saraf (lembah Saraf) yang dikelilingi bukit-bukit batu. 

- Masjid ini terletak sekitar 25km dari Mekah dan boleh menampung sekitar 1000 jemaah untuk solat. Atas jaraknya yang dekat dengan Makkah, Masjid Ja'ranah digunakan para penduduk Mekah sebagai miqat.

- Rasullulah s.a.w telah bermiqat dari sini untuk melakukan umrahnya yang ketiga. Seseparuh ulama menganggap miqat ini mempunyai kelebihan khusus berbanding miqat-miqat yang lain kerana Rasullulah s.a.w telah bermukim di sini selama 13 hari dan berihram dari Miqat Ja'ranah.

- Ulama-ulama Mazhab Syafie kebanyakannya sepakat bahawa Miqat Ja'ranah merupakan miqat yang paling afdal. Ini berdasarkan Kitab al-Idoh Fi Manasiki al-Hajj karangan Imam Nawawi r.a yang menyebutkan :“Lebih utama bagi orang yang berada di tanah Halal, miqatnya dari al-Ja’ranah, kerana Nabi berumrah darinya. Kemudian Tan’im kerana sesungguhnya Nabi memerintahkan Aisyah r.a. agar berumrah darinya. Kemudian al-Hudaibiyah, kerana sesungguhnya Nabi ketika akan memasuki kota Makkah untuk berumrah, beliau memulai darinya.”

Imam al-Fasi mengatakan, “ Ja’ranah adalah miqat paling tepat bagi penduduk Makkah memandangkan Nabi pernah berihram dari tempat ini.” Hal ini disepakati ulama-ulama muktabar Imam Malik, Imam Syfi’i serta Imam Hambali. 

- Diriwayatkan dari Ibbu Abbas r.a : Rasulallah s.a.w melakukan umrah sebanyak 4 kali dalam hidupnya yakni, Umrah Hudaibiyah, Umrah Qada’, umrah yang dilakukannya dari Ja'ranah sepulangnya daripada perang Hunain, dan umrah sewaktu melakukan Haji Wada’.

- Daerah miqat ini turut pernah menjadi saksi akan pertemuan antara Rasullulah s.a.w dengan ibu susuannya, Halimatus Sa'diah r.a. Dalam kitab Sunan Abu Daud, diriwayatkan dari Abu Thufail : "Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w sedang membahagikan daging di Ja'ranah. Tiba-tiba seorang wanita menghampiri Rasulullah s.a.w. Baginda kemudiannya menghamparkan mantelnya untuk wanita itu yang kemudiannya duduk di atasnya. Lalu aku bertanya, siapakah wanita itu? para sahabat menjawab, "Ia adalah ibu Rasulullah s.a.w yang pernah menyusuinya"


0 comments

Bir Ali



Sekilas Sejarah

- Bir Ali turut dikenali sebagai Miqat Dzul Hulaifah, Masjidil Ihram dan Masjidil Miqat dan Masjid Syajarah. Bir walau bagaimanapun secara ringkasnya bererti sumur ataupun perigi.

- Nama tersebut diambil bersempenakan Sayidina Ali bin Abi Talib r.a. yang banyak menggali perigi di tempat tersebut. Namun, kesemua bekas-bekas galian tidak dapat dilihat lagi.

- Diriwayatkan bahawa Rasullulah s.a.w selalu bermiqat di masjid situ. Dalam hal ini, biarpun Bir Ali hanya sekitar 11km jauh daripada bandar Madinah, miqat tersebut berada sekitar 450km dari Mekah.

Bir 'Ali dilengkapi dengan 512 tandas dan 566 bilik mandi.

- Masjid Bir Ali telah beberapa kali diubah suai. Masjid yang kini dilihat awalnya jauh lebih kecil dan sederhana, namun kian diubah suai bagi menampung jumlah jemaah yang semakin bertambah.
0 comments

Khandaq


Sekilas Sejarah

- Masjid dan benteng Khandaq merupakan peninggalan daripada perang Khandaq (perang Ahzab) yang secara harfiahnya dapat diterjemahkan sebagai 'Perang Parit'.
- Peperangan tersebut dinamakan sedemikian bersempenakan cadangan Salman Al-Farisi r.a yang telah mengemukakan cadangan untuk mengelilingi kawasan kubu Islam dengan sebuah parit yang besar. 
- Strategi sedemikian diperlukan memandangkan Islam sedang berhadapan dengan jumlah tentera yang  paling besar dalam peperangan waktu itu, yakni sekitar 10,000 orang dari Bani Nadhir, Kaum Badui Ghatafan, dan Quraisy.
- Saat ini bekas-bekas peninggalan perang Khandaq yang ada hanyalah lima buah masjid. Masjid di tempat itu sekarang dikenal dengan nama Masjid Sab’ah (Masjid Tujuh) atau Masjid Khamsah.

- Masjid Al-Sab'ah (Masjid Tujuh) terletak di kawasan Jabal Sila' yang terletak di sebelah barat laut Madinah. Walaupun dikenali dengan nama Masjid Tujuh, hanya sebuah masjid sahaja yang berfungsi di kawasan itu, iaitu Masjid al-Fatah.

- Masjid tersebut dinamakan sedemikian bersempenakan sahabat Rasullulah s.a.w yang memaklumkannya akan khabar gembira berkenaan Bani Qurayzah Yahudi. Baginda bersabda yang bermaksud: "Bergembiralah dengan al-Fath (pembukaan kota-kota) dan al-Nasr (kemenangan) daripada Allah."

- Pada tahun 627 M, apabila Quraisy dan sekutu mereka mengepung Madinah dalam Perang Khandaq, Bani Quraizah melanggar perjanjian mereka dengan orang Islam dan berkomplot dengan pihak Quraisy untuk mengkhianati tentera Islam. Ikutan itu, kaum Quraizah dikepung oleh orang Islam. Bani Quraizah akhirnya dikalahkan dalam pengepungan itu dan menyerah diri. 

- Diriwayatkan ketika tentera muslimin berada dalam keadaan tertekan akibat dikepung tentera Ahzab serta berhadapan dengan 'gunting dalam selimut, Rasulullah s.a.w. mengerjakan solat dan berdoa di situ selama tiga hari berturut iaitu pada hari Isnin, Selasa dan Rabu.

- Antara yang dipohon Rasulullah SAW ke hadrat Allah ialah: "Ya Allah! Tuhan yang menurunkan kitab dan Tuhan yang menggerakkan awan, kalahkanlah mereka dan berilah pertolongan kepada kami untuk menghancurkan mereka."

- Permohonan doa Rasulullah SAW diperkenankan Allah pada hari Rabu. Pada malamnya, Allah menghantarkan angin kencang yang memusnahkan khemah dan peralatan tentera al-Ahzab. Keadaan itu memaksa pihak lawan menyerah kalah dan segera berundur pulang ke tempat masing-masing.

- Selain Masjid Al-Fatah, antara masjid-masjid lain yang dibina di daerah yang sama merupakan Masjid Saidina Umar al-Khattab, Masjid Abu Bakar, Masjid Utsman, Masjid Saidina Ali ibn Abi Talib, Masjid Salman al-Farisi, Masjid Saidatina Fatimah al-Zahra'.

Peristiwa Perang Khandaq/Ahzab

- Perang Khandaq terjadi pada bulan Syawal, 5 Hijriyah serta turut dikenali sebagai Perang Ahzab.

- Peperangan tersebut antaranya menyaksikan penggunaan strategi yang tidak pernah digunakan oleh tentera Islam dalam kaedah peperangan sebelumnya. Idea tersebut merupakan hasil perbincangan sebuah majlis syura serta disuarakan Salman Al-Farisi.

- Sebelum serangan dimulai, Rasulullah s.a.w bersama barisan tentera Muslim yang lainnya menggali parit bersama-sama. Setiap 10 orang kaum Muslimin harus menggali parit sepanjang 40 meter. Hasilnya, secara usaha sama, umat muslim mengambil masa 10 hari untuk menggali parit sepanjang 5.5 km, berukuran lebar 4.6 meter dan kedalaman lebih 3 meter.

- Parit tersebut memanjang dari utara ke selatan dan menjadikan Jabal as-Sila’ sebagai benteng pertahanan. 


- Saat peperangan tersebut terjadi, tidak ada satupun pasukan berkuda kaum Quraisy yang mampu melewati parit tersebut kerana  saiznya yang lebar dan dalam. 

- Dek strategi yang digunakan, hanya pasukan pemanah sahaja yang dapat digunakan secara efektif. Sementara itu, perang tersebut turut menyaksikan perlawanan satu lawan satu Ali bin Abi Talib dengan Amr bin Abdu Wudd.

- Hanya enam orang Muslim yang menjadi syuhada dalam peperangan tersebut manakala tentera lawan kehilangan 12 orang.


0 comments
 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger