Kubatus Silsilah


Sekilas Sejarah

- Kubatus Silsilah berada di samping Kubatus Sakhra.

- Kubatus Silsilah mula dibangunkan kerajaan Umayyad. Namun demikian, bangunan tersebut pernah digunakan sebagai gereja Chapel pada zaman kerajaan Romawi sebelum dikembalikan sebagai surau kecil oleh kerajaan Salahudin Al-Ayyubi dan dibaik pulih oleh kerajaan Mamluk, Uthmaniyyah dan Waqf Palestin.

- Kubatus Silsilah dibangunkan oleh Khalifah Abdul Malik pada zaman Umayyad pada tahun 691.

- Tapak ini dianggap penting oleh umat Islam dan Kristian. Dalam hal ini, kerajaan Romawi percaya bahawa tapak ini merupakan tempatnya St. James, murid kepada Isa a.s telah disalib. Lantaran itu, Kubatus Silsilah telah dijadikan gereja kecil bernama 'Templum Domini' untuk memperingatinya.

- Sesetengah pendapat mengangkat Kubatus Silsilah sebagai tempat Rasullulah s.a.w mengimamkan 125,000 nabi yang lain dalam peristiwa Israk Mikraj.

- Walau bagaimanapun, Imam Mujir ad-Din berpendapat bahawa Kubatus Silsilah merujuk kepada silsilah ataupun tali yang digunakan oleh Nabi Sulaiman a.s. Menurutnya :

"Antara keajaiban Baitul Maqdis adalah tali yang digantungkan, Nabi Sulaiman a.s bin Nabi Daud a.s, antara Syurga dan Bumi di bahagian timur batu, yakni di mana Kubatus Silsilah kini berdiri. Tali mempunyai satu sifat. Seandainya dua orang mendekatinya untuk menghuraikan pertelingkahan antara mereka, hanya orang yang benar dan jujur yang dapat memegangnya. Seandainya orang yang berkelakuan tidak adil melihatnya, tali tersebut akan beralih dan tidak dapat dipegangnya."

- Bangunan ini bakal menjadi tempat hisab pada hari kiamat. Tali tersebut hanya akan membenarnya orang-orang yang benar untuk melaluinya dan menghalang orang-orang yang berdosa daripada melaluinya.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Copyright © 2015. Pelita Kalam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger